آغاز مهر و طنين دوباره ي زنگ مدرسه و نسيم خوش تعليم‌ و تربيت

بر همه ي دانش‌آموزان و معلمان  پرتلاش ، مهربان و مهرپرور مبارك باد

 

 


 


 

 اطلاعيه مهم:

با احترام اولياء ودانش آموزان گرامي

روزهاي فرد هفته (يكشنبه،سه شنبه)ساعت 12:45وروزهاي زوج

                  (شنبه،دوشنبه، چهار شنبه)

     ساعت 14تعطيل خواهد شد.

 

 باعرض تسليت به مناسبت مراسم سوگواري

سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)

 

 

زيارت عاشورادر دهه اول محرم راس ساعت 7

در نماز خانه مدرسه شاهد باهنر برگزار مي گردد

 

 

پيام مشاور(لينك)

                                                           باسمه تعالي و له الحمد

                 رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم :

                 أَكْرِمُوا أَوْلَادَكُمْ‏ وَ أَحْسِنُوا آدَابَهُمْ يُغْفَرْ لَكُمْ.

(بحارالأنوار(ط، بيروت)/ ج‏101/ 95/ باب 2 فضل الأولاد و ثواب تربيتهم و كيفيتها، ص: 89)

 

والدين گرامي، سلام عليكم

احتراما ، پيرو اجراي پرسشنامه سبك هاي فرزند پروري، جهت تبيين نتايج بدست آمده كه در جلسه پدران تقديم شده است، توجه شما را به نكات ذيل جلب مي نمايد :

  • در تكميل پرسشنامه لازم است كه با توجه به آنچه هستيم پاسخ دهيم، نه به ايده آل هاي ذهني.

مثلا عبارت 11 از اين قرار است : "هرگاه بچه ها بر خلاف ميل والدين رفتار كنند ، والدين بايد بجاي تنبيه ، آنها را راهنمايي كنند."

در پاسخ به اين عبارت، ناخودآگاه براي وانمود مثبت و بهتر جلوه دادن خود، گزينه ي "كاملا موافقم" را انتخاب مي كنيم در حاليكه با كمي تامل، واقعيت غير از ايده آل ذهني است. هرقدر در پاسخ از واقعيت دور شويم، اعتبار نتايج آزمون كاهش مي يابد. نكته بسيار مهم آنكه براي اطمينان از صحت پاسخ ها، والدين پرسشنامه يكديگر را پس از پاسخگويي جابجا كرده و تأييد همسرتان را در صحت پاسخ ها جويا شويد. گاهي سنجش همسر درباره نحوه عملكرد فرد، دقيق تر از سنجش خود فرد است.

  • غير از نتايج فردي، نكته قابل تأمل ديگر تناسب نتايج پدر و مادر با هم است. طبيعي است كه ضمن تلاش براي دور شدن از سبك آزادگذاري و سبك استبدادي و نزديك شدن به سبك اقتدار منطقي، لازم است كه والدين در برخورد و ارتباط با فرزندان، هماهنگ عمل نمايند. لذا نتايج بدست آمده از تك تك سوالات را با يكديگر مقايسه نماييد و عوامل اختلاف در پاسخگويي را از درون پرسشنامه استخراج نموده و با يكديگر درباره ي آن گفتگوي رودررو و صميمانه اي(بدون حضور فرزندان) داشته باشيد و براي هماهنگي بيشتر، برنامه ريزي فرماييد. اين توصيه خوراك لازم براي گفتگوي همدلانه ي شما بزرگواران را براي چند جلسه با همسرتان فراهم مي آورد.
  • در صورتيكه نتايج آزمون خود را دريافت نكرده ايد، گفتگوي بر تك تك سوالات به اتفاق همسر، منظور نظر آزمون را فراهم خواهد كرد اما اگر نتايج آزمون خود را از دفتر مشاوره مدرسه دريافت كرده ايد، مطابق نمره گذاري صورت گرفته، بايد توجه نماييد كه درصد حاصل از سبك مقتدرانه (به همراه صميميت) بهتر است به صفر نزديك شود و درصد حاصل از سبك هاي استبدادي و آزاد گذاري به 100 نزديكتر گردد. باز هم تاكيد مي شود كه مهمتر از نتايج نهايي آن است كه تك تك جملات در هر مقياس مطابق نمره گذاري پيوست، در گفتمان با همسر مطرح شود. به عبارت ديگر مثلا ابتدا مقياس آزاد گذاري را درنظر گرفته و سپس مطابق شماره سوالات مربوطه، تمام سوالات را مرور كرده و درباره راهكارهاي ممكن براي مديريت بهتر روابط با فرزندان گفتگو كنيد.

 

تشريح اجمالي سبك هاي فرزند پروري:

Û الف) سبك آزاد گذاري:

  • ويژگيهاي خانواده آزاد داراي والدين مسامحه‌گر:
  • هر يك از اعضاي خانواده براي خود زندگي مي كند.
  • رسانه‌ها دراين خانواده‌ها به وفوراستفاده مي شود.
  • روابط عاطفي به سهولت گسستني است .
  • فرزندان بدون مراقبت در جامعه تردد مي كنند .
  • اعطاي آزادي بي حد و حصر به فرزند
  • وجود باور اشتباه مبني بر اينكه نوجوان بايد هر چيزي را خودش تجربه كند.
  • خوش بيني غير واقع بينانه نسبت به جامعه

 

Û ب) سبك استبدادي:

  • ويژگيهاي خانواده استبدادي داراي والدين كنترل گرغيرمنطقي:
  • يكي از اعضاي خانواده حكمران است .
  • ترس و اضطراب از احساسات شايع در اين خانواده است .
  • آسيب هاي رواني در اين نوع از خانواده ها نسبت به ديگر اقسام بيشتر است .
  • دو اهرم ارزشمند تربيت در اين نوع خانواده ها كمتر به چشم مي خورد : محبوبيت و مقبوليت پدر و مادر در نگاه فرزندان.
  • محدود كردن شديد و غيرمنطقي روابط اجتماعي و تعاملات
  • دستور دادن و تصميم گيري براي فرزند و بجاي آنها
  • از نشانه هاي اين نوع خانواده ها : جستجوي مخفيانه وسايل شخصي و گوش دادن به مكالمات و ...
  • پيامدهاي سبك استبدادي و كنترل‌گري:
  • تعميم مخالفت و تضاد ورزي با والدين در غالب موارد
  • مخفي كاري بيشتر
  • عصبانيت فرزند و فراواني پرخاشگري
  • افت عزت نفس
  • كاهش استقلال فردي

Û ج) سبك اقتدار منطقي :

  • ويژگيهاي خانواده اقتدار منطقي و شورايي داراي والدين نظارت كننده:
  • گفتگوهاي فراوان همراه با استدلال در فضاي عاطفي
  • ابرازمحبت فراوان است. (گرايش‌هاي عاطفي به بيرون از خانه در اين خانواده‌ها كمتر به چشم مي‌خورد).
  • رسانه ها در اين خانواده ها كمتر استفاده مي شود .
  • شور و نشاط درآنها متبلور است (تقدم در سلام با تبسم، استقبال و بدرقه يكديگر)
  • توانايي و خرد فرزند خويش را باور دارند، با وي به كرّات مشورت مي كنند و در عين حال از آنان انتظاراتي نيز دارند.
  • ارتباطات داخل خانواده همواره در فضاي احترام متقابل و تكريم شخصيت است (خطاب به يكديگر با لفظ شما، آقا ، خانم و ...)
  • وجود اطمينان بين والدين و فرزندان ( درتشويق مچ گيري و در تنبيه تغافل )
  • وجود رابطه قوي بين آنان: شنيدن صحبت هاي هم، وقت گذاشتن براي هم، بيان كردن انتظارات، احساسات مثبت و منفي و...

                                                                                                                   با سپاس

قابل توجه اولياء محترم

 پيام 2مشاور(لينك)

 

تلفن : 55705550
آدرس رايانامه : school bahonarsch ir